Hörselskadad eller bara trög?

Nu, när jag kom hem, kom jag på vad det var jag skulle blogga om tidigare.
Det jobbigaste med att gå ut på krogen nu för tiden är alla dessa frågor om när jag ska skaffa barn... Min enkla svar är, till en början, att jag inte vill ha några barn.
Man kan ju tycka att detta enkla och ärliga svar skulle räcka, men nej.
Det duger inte. Absolut inte.
Då kommer det att:
- Jo, det är klart att du vill!
- Barn är ju det bästa som finns!
- Jodå, du kommer att vilja det snart!
- Inom ett år kommer du att längta efter barn!
- Det kommer!
- Jag tror att du skulle bli en jättebra mamma!
Och dom som säger detta är ofta ganska nyblivna föräldrar som inte känner mig så väl.Såna som har slutat gå ut men nu har slagit på stort och druckit ett par öl, trots att dom inte borde eftersom dom inte fattar att dom har tappat ölsinnet.
Jag tar till det tunga artilleriet, i hopp om att få ett slut på denna never ending story, och berättar att jag har MS. Och då blir dom tysta, får något medlidande i blicken, I typ 30 sekunder.
Sen börjar dom fråga hur min MS skulle påverka en graviditet och jag försöker förklara om skov och inflammationer i centrala nervsystemet men dom fattar inte utan kör samma visa igen.
Jag blir så trött eftersom det tar för mycket av min utetid.
DOM tar upp för mycket av min tid på en omöjlig diskussion.
Hur får man sådana personer att förstå att ett nej är ett nej?
Hur får man dom att förstå att folk gillar olika, att folk VILL olika?
Eller är dom bara avundsjuka?
Ska jag behöva säga att jag har haft livmodercancer och blivit tvungen att operera bort skiten, att jag helt enkelt inte KAN få barn?
Jag vet inte men jag har bestämt mig för att bara gå nästa gång det kommer en sån där dryg jävel.

Kommentarer
Postat av: D4n

Värst är väll alla dessa jävla bilder på deras ungar på facebook osv. Vem tror dom bryr sig, har de så fruktansvärt tråkiga liv

2010-10-23 @ 20:50:58
Postat av: Niks

Jag brukar också få höra hela raddan med "klart att du vill, snart vill du, men det är ju det bästa som finns" (är 34 år och barnfri). Om folk accepterar "nej, jag vill inte, jag är ingen barnmänniska" så är det väl ok, men om folk inte slutar tjata tycker jag att det är helt ok att dra till med "Jag vill inte bli som du."

Sannolikt ser de lite förvirrade ut, och frågar sen vad man menar, och då är det bara att rada upp alla nackdelar de tappert försöker förtränga; "du har inte sovit en hel natt på mer än ett år, du luktar sur bröstmjölk, alla dina kläder är täckta av fläckar efter barnspyor, du har inte tid att sätta dig ner och ta det lugnt i fem minuter eftersom tvättberget aldrig tar slut och eftersom barnet ovillkorligen vaknar och skriker precis när du trodde att du kunde få andas ut".

Nu tror jag inte att det är så illa egentligen - men om folk envisas med att påstå att man inte lever ett fullvärdigt liv utan barn, så har man rätt att svara med samma mynt.

2010-10-24 @ 10:11:48
Postat av: Helena Rockdiva

D4n: Nja, det där med bilder stör mig inte så värst; där har jag ju i alla fall ett val och jag väljer att inte kolla. ;)



Niks: "Men om folk envisas med att påstå att man inte lever ett fullvärdigt liv utan barn, så har man rätt att svara med samma mynt." Så otroligt rätt; jag skrev det inte ens bättre själv! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback